Buren bezoek, tempel en boeddhadag - Reisverslag uit Phangnga, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Buren bezoek, tempel en boeddhadag - Reisverslag uit Phangnga, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Buren bezoek, tempel en boeddhadag

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

12 Januari 2014 | Thailand, Phangnga

Ik ben rond 06.00 uur uit mijn bed gegaan om naar de opkomende zon te kijken. De lagune ligt er rustig bij. Het voelt vochtig aan en boven het water hangt wat mist. Dat is een mooi gezicht. Het is verder redelijk stil. Je hoort voegels fluiten en groepen overvliegen. Terwijl we nu (17.00 uur) op onze steiger zitten en de apen horen roepen. Bijzonder dat je ze in de morgen niet hoort.

Vandaag is het onze trouwdag. 35 jaar getrouwd of 1 jaar en 1 maand ;-) We zijn de dag begonnen in het hartvormige bad met uitzicht op de lagune. Halverwege stopt de geiser er mee. Later start hij wel weer op gelukkig. Er gaat ontzettend veel water in het bad. Maar uiteindelijk stappen we er in. Is wel een bijzondere ervaring om zo vanuit bad over de lagune te kijken. Als we het bad leeg laten lopen, loopt de badkamer onder water. Hmmmm even aankijken of het zichzelf oplost. En inderdaad na een half uur begint het water weg te lopen. De locatie van dit hotel is werkelijk schitterend, maar het hotel zelf, mag wel een update ondergaan.

Het mag de pret niet drukken. Vandaag gaan we naar Phuket. We horen altijd verhalen over Phuket en willen dit zelf ook wel eens bekijken. In Phuket zitten buren uit ons complex voor 3 maanden. Zij verblijven in het Hilton. We gaan op pad. Na een klein uurtje komen we bij het hotel aan. De security kijkt met een spiegel onder onze auto en controleert de kofferbak. Verder komen we zonder problemen op het terrein. Bij de receptie vragen we naar Gijs (buurman). Hij is er helaas niet en we laten een briefje voor hem achter zodat hij weet dat wij geweest zijn.

Phuketstad is net een westerse enclave. Je ziet meer blanken op scooters rijden en rondlopen dan Thaise mensen. Het is ontzettend druk en chaotisch. Al die westerse mensen halen het gevoeld dat je in Thailand bent, weg. Gijs zit buiten de stad en daar heerst direct al een andere sfeer.

We rijden naar de kust. Het is hier prachtig. Mooi heuvelachtig in combinatie met het strand. We rijden naar boven op een heuvel, waar een reusachtige Boeddha zit. We denken dat hij wel rond de 30 meter hoog is. Hij is opgebouwd van kleine blokjes marmer. Hij is nog niet helemaal af, want er wordt nog een platform omheen gebouwd.

Het is er best wel druk, maar vooral gezellig. Boven op de heuvel kijk je mooi over Phuket uit. Bij de Boeddha zit een priester die bij mensen een bandje ombindt en hen zegent. Veel westerse mensen gaan op hun knieën naar de monnik. Je moet altijd lager zijn dan de monnik en duidelijk respect tonen. Je mag niet boven hem uitsteken. Als het touwtje om de pols gebonden is, besprenkelt de monnik het hoofd van de mensen en de hand met het touwtje met een lepel water. Ze staan er voor in de rij.

We kopen een lekkere kokosnoot om de dorst te lessen. Langs de weg naar de grote Boeddha zijn veel toeristische attractisch. Olifantentrekking, apendemonstraties, vogelshows en crossen in open karretjes. We laten dat allemaal aan ons voorbij gaan.

Een stuk verder zien we een mooi tempelcomplex. Daar wordt vuurwerk afgestoken in een stenen stookhok. Hier zijn ze nog steeds bezig met het vieren van nieuwjaar ;-) De tempels zijn echt schitterend. Heel veel beelden en mooie schilderingen op de muur.

We lopen wat langs de kraampjes. Bij elke tempel zijn altijd wel een paar kraampjes, waar iets verkocht wordt. We zien iets leuks voor Herby (onze toekomstioge kleindochter). Maar het is moeilijk om in te schatten welke maat zij zal hebben om dit in de zomer te kunnen dragen. We weten natuurlijk ook niet of Re en Daphne het leuk zouden vinden. Met pijn in mijn hart laat ik het pakje hangen.

We kopen nog een bloemenslinger om onze auto te behoeden voor onheil. We hangen het aan de spiegel. Op de terugweg stoppen we nog bij een mooie brug. Deze brug verbindt het vaste land met het eiland Phuket. Verder nog even langs plaatselijke kraampjes gelopen. Ik ben op zoek naar kruiden. Die hebben ze hier helaas niet. Alleen vis en fruit.

Rond 5 uur komen we weer veilig bij ons hotel aan. Nu zitten we lekker op de steiger te genieten van het uitzicht. We zijn de reis voor morgen aan het voorbereiden. We zien dat het hotel best ver weg ligt van het vliegveld waar vanaan wij woensdag met een binnenlandse vlucht vertrekken naar Bangkok. Ik kan ons hotel nog kosteloos annuleren. We boeken een gasthouse dat 9.7 scoort bij zoover. Nu zitten we 8 km van het vliegveld. het gaat helemaal goed komen. Jullie zijn weer helemaal bij. Dus tot morgen maar weer.

• 12 Januari 2014 - 14:39

Ellen:

Hallo daar, gefeliciteerd met jullie trouwdag(en) :-). geniet nog even van de laatste dagen. het was weer heel bijzonder om het allemaal te lezen.
    Een hele goede terugreis toegewenst.
    groetjes Ellen

• 12 Januari 2014 - 16:08

Willy:

Gefeliciteerd met jullie 35 jaar! Of je 1 jaar en 1 maand ;-). Het is wel toepasselijk dat jullie in een hartvormig bad je trouwdag kunnen vieren of was dat zo uitgezocht?

Wat een joekel van een Boeddha was dat op de foto die je stuurde en wat een werk zal dat geweest zijn.

Ik ben benieuwd wat voor gasthouse dat moet zijn als hij zo'n hoge score heeft, misschien wel nog mooier als waar jullie die 3 dagen vertoefd hebben en dat zag er al zo mooi uit.

Tot morgen!

Willy

• 12 Januari 2014 - 19:29

Nicole:

Gefeliciteerd!!!!
    Gek zeg dat het organisatietalent een beter, goed scorende overnachting omboekt!!
    Laat dat maar aan Herma over.

Geniet er nog lekker van!

Tags: .