Beeldloze dag met grote schelpen ;-) - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Beeldloze dag met grote schelpen ;-) - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Beeldloze dag met grote schelpen ;-)

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

07 Januari 2015 | Bonaire, Bonaire

Vanmorgen regende het pijpenstelen. Maar dat duurde niet lang, want na een uur scheen de zon weer volop. We zijn eerst onze auto om wezen ruilen. We waren benieuwd of de auto echt gerepareerd zou zijn. Nou dat viel niet tegen. Hij stond keurig gereed.

Onze dag kon weer beginnen. Vandaag willen we een rondrit naar het zuiden maken. Tijdens deze rondrit komen we langs een opvangcentrum voor ezels, slavenhuisjes, het Pekelmeer en langs bergen lege Karkóschelpen.

De Karko is een slakkensoort die in de lage lagune leeft en eetbaar is. Vissers vangen deze slakken en verkopen ze. Ze boren een gaatje in de schelp en halen zo de slak er uit. De schelp is prachtig van vorm, maar dat boeit de vissers kennelijk niet, want er liggen hoge bergen met lege schelpen. Kan ik mooi foto’s maken.

Hmmmm, mijn fototoestel heeft heel de nacht aan de stroom gelegen, maar is helemaal leeg. Chips eigen schuld, dikke bult. Ik moet het toestel uitzetten om hem op te laden. Hij is echt helemaal leeg. Dat wordt een beeldloze dag. Alhoewel ik heb mijn telefoon nog en het toestel van Ré.

Mijn telefoon kan de warmte na een kwartier niet meer aan. Hij geeft de melding: "vanwege kans op oververhittingwordt het toestelstel automatisch afgesloten". Dan maar over op de kleine camera van Ré. Het is hier echt warm (heeeeerlijk!!!!!) ook al kan mijn telefoon er niet tegen.

We gaan weer off road naar het strand met de schelpen. Het is een weg met kuilen en gaten, maar wel prachtig. Dwars door de mangrovebossen. Na een half uurtje hobbelen komen we aan in Cai. Cai heet de plaats waar de lagune en het mangrovebos aan liggen en is werkelijk prachtig. Het is er heerlijk en we besluiten om hier eens even lekker neer te strijken. Het is een goddelijke plek. Har gaat nog even op de ‘burgemeesterstoel’ zitten ;-)

We parkeren de auto onder een grote boom en kijken eerst eens rond bij de bergen met lege schelpen. Er liggen er flink wat opgestapeld. De plek is lekker rustig. Af en toe komt er een grote truck met toeristen langs. In de achterbank zijn banken gemaakt waar de toeristen op zitten. Deze toeristen zijn aan land gekomen na een tocht door de lagune met een rubberboot. Wij nemen het er lekker van. Beetje in het water, beetje chillen.

Rond het middaguur gaan we verder en stoppen bij een restaurantje langs de weg. Het is er flink druk. Har gaat zitten en ik ga even naar toilet. Terwijl ik daar ben, denk ik volgens mij is dit wel veel “koude kak”. Als ik terug kom bij Har heeft hij het zelfde gevoel. De koude aardappelen achter in de snobistische keeltjes, kakelen overdreven. Het lijkt wel of zij elkaar in alles willen overtreffen. Wegwezen!!! Dat is niets voor ons. Wij blijven toch twee boertjes uit Ridderkerk haha (ook al wonen wij nu in Rotterdam)

We weten dat een paar kilometer verderop een surfstrand is met eettentjes. Nou dat is meer onze stijl. Gewoon lekker relaxt en niks geen “koude kak”. Er zijn verschillende restaurantjes aan het strand met zicht op de surfers. We hebben een tafeltje pal aan het strand. Heerlijk vers sap van verschillend fruit en een broodje met tonijn. Super.

Nu de inwendige mens weer gevuld is, lopen we nog een stuk naar het strand. Nee niet het strand voor ons tafeltje ;-) Daarna gaan we weer op pad naar een gebied waar je goed kunt snorkelen. Daarvoor moeten we aan de andere kant van het eiland zijn. Het deel waar we nu zitten, heeft een ruige kust met hoge golven. Het andere deel is geschikt om te duiken en te snorkelen. Bijna overal kun je zo te water. Je mag overal met de auto tot aan de kust rijden. Er is zoveel ruimt. Eigenlijk is het nergens echt druk. Dit eiland is schoon, heeft een mooie natuur en een zee van ruimte. Er worden veel onderwater foto’s gemaakt. Heb er een paar bijgevoegd.

Van onze plannen is vandaag niet zo veel terecht gekomen, maar dat mag de pret niet drukken. We hebben weer genoten en daar gaat het om. Morgen doen we gewoon een nieuwe poging.
Toedeledokie en tot morgen.

• 08 Januari 2015 - 21:23

Willy:

Het is toch wat dat het zo warm is dat je telefoon de hitte niet aan kan.....Hij kan dus beter tegen Nederlandse temperaturen, hahaha. Nou hier zou hij bijna last kunnen krijgen van te veel vocht.
    Wees maar blij dat jullie lekker daar zitten, want hier spoel en waai je bijna weg.

Daarom zijn dit soort foto's erg lekker om naar te kijken en ook wel een beetje jaloers makend...., maar jullie kunnen er heerlijk van genieten en wij genieten gewoon mee.

Die bergen schelpen is echt indrukwekkend, jammer dat je er niet een paar mee mag nemen.
    En een rustige dag en toch heel veel te vertellen, leuk hoor!

Nog 1 dag op dit eiland en dan gaan jullie naar het volgende om die weer te ontdekken.

Groetjes van de bijna weggespoelde Dordtenaren ;-)