Forten en Piraten - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Forten en Piraten - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Forten en Piraten

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

15 Januari 2015 | Curaçao, Curaçao

Vandaag hebben we een tweetal forten bezocht en zijn we in Pirates Nest geweest. Na een heerlijk ontbijtje zijn we naar Fort Nassau gereden. Fort Nassau ligt op een berg en geeft een mooi uitzicht over Willemstad.

We zien de hoge brug die Punda en Otrobanda met elkaar verbindt. Op het moment dat wij er zijn, liggen er twee cruiseschepen in Willemstad. 1 is langs de pontjesbrug gegaan. Het grote jacht met de helikopter aan boord ligt er ook nog steeds.

Op het moment dat wij bij het fort aankomen, zijn er ook twee bussen gearriveerd. Het is even druk. Maar de mensen in de bus hebben kennelijk een hoop te doen vandaag, want binnen een kwartier moeten zij al weer in de bus zitten. Wij nemen lekker de tijd.

Het fort is nog als restaurant en partycentrum in gebruik. Dat is niet van invloed op de sfeer. Als je door het fort loopt, waan je jezelf terug in de tijd. Er zijn mooie hofjes met bloemen en planten. Het biedt aan alle kanten uitzicht. Bij helder weer schijn je tot Venezuela te kunnen kijken. Vandaag hebben we wat bewolking, dus die vlieger gaat niet op.

We rijden weer verder en bezoeken nog een luxe strand. Vlak naast het van der Valk Curaçao ressort. Er is een nieuwe boulevard gemaakt. Alles straalt luxe en veel verwennerij uit. Ondanks dat het er prachtig uitziet, mengen we ons niet onder de zonaanbidders.

We rijden naar de Caracasbaai langs de Koraal Specht gevangenis. Dat is andere luxe ;-). Onlangs hebben een aantal gevangen geprobeerd uit te breken. Na inspectie bleken van twee cellen de tralies te zijn doorgezaagd. Hierna werd een zoeking in de gevangenis gehouden. Er werden drugs, mobiele telefoons en zelfgemaakte wapens aangetroffen.

Direct ging de bewaking omhoog. Hiervoor werden militairen ingezet. De omgeving werd hermetisch afgezet, roadblocks werden aangelegd en extra waarnemingsposten. Inmiddels is de situatie weer rustig. De militairen zijn verdwenen en de roadblocks opgeheven. Vandaar dat wij even langs de muren van de gevangenis kunnen rijden.

Bij de Caracasbaai is het Pirates Nest. Dit is een restaurantje ingericht als piratennest. Het is inmiddels al één uur en het wordt tijd voor een hapje. De vrouw die ons bediend is een Nederlandse en verteld honderd uit. Ze verblijft al 10 jaar op Curacao en daarvoor was zij op Bonaire.

Pirates Nest staat op palen in het water. In het water zien we een grote kreeft zwemmen, een zeeschildpad en grote vissen. En dan krijg je trek in een visje op je bord haha. We bestellen een lokale vis. Het is een Grouper. De Grouper is een flinke vis en wij krijgen een moot en die smaakt echt super! Zelfs Har die niet echt gek is op vis, zit te smullen.

Na de lunch gaan we verder naar Fort Bredenoort. Daar worden we verwelkomt door leguanen. Er loopt er 1 rechtop tegen de muur van het fort. Als we dichterbij komen, zien we nog net zijn staart en een deel van zijn kop boven de muur. Hij houdt ons goed in de gaten. Een stukje verder zit er 1 in de boom en die gaat als een speer er vandoor over de takken. In eerste instantie schrikken we ons rot. We hadden hem niet zien zitten ;-).

Dit fort heeft nog veel kanonnen. Har probeert er een op te tillen voor de grap, maar dat ding is echt loodzwaar. De omgeving van het fort is echt prachtig. Via kleine kronkel wegen komen we eerst bij een vervallen landhuis. Het is groot en staat boven op een berg. Aan beide zijden is een rondlopende trap naar de 1e etage. Op de eerste etage kunnen we helaas niet komen. Daar is alles dichtgemaakt met blokken beton. Op de begane grond kunnen we wel het pand bekijken. Over de hele lengte is een soort galerij waarin bogen zitten. Vanuit de bogen heb je zicht op zee. Jammer dat dit pand niet meer in gebruik is.

We rijden verder over de kronkelwegen en komen bij kleine strandjes. Er zit een Nederlandse jongen die foto’s zit te bekijken van zijn duik van vandaag. Het is hier prachtig onder water zegt de jongen. We houden het in gedachten voor morgen. Een stuk verder hebben we zicht op een water genaamd ‘de Spaanse Wateren’. Hier wordt hoofdzakelijk gezeild en gesurft. We staan hoog boven het water en hebben mooi zicht op het binnenwater. Oh wat gaat de tijd toch snel. De dag is iedere keer zo snel voorbij. We gaan weer richting ons appartement

De afgelopen twee nachten hebben we een klein hagedisje binnen gezien. Uit voorzorg nemen we altijd een vangnet mee. Har is vannacht met zijn vangnet in de weer geweest, maar kreeg hem niet te pakken. Maar……… hij ging net even naar binnen om iets te halen en wie zat daar op de muur. Jawel onze kleine vriend. Nu was hij voor Har. Gevangen in het net, gaat hij richting de bosjes zijn vrijheid tegemoet. Hij blij, wij blij.

Nou allemaal. Morgen onze laatste echte vakantiedag. Dan is de pret weer over. We genieten nog even en jullie allemaal de hartelijke groeten. Hou vol, het is bijna weekend ;-)

• 16 Januari 2015 - 12:49

Daphne:

Geniet van de laatste dag en tot snel! xxx van Roos

• 16 Januari 2015 - 14:17

Nicole:

Geniet er nog van en een goede terugvlucht (nog niet aan denken!)