Schooieren door Otrobanda - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Schooieren door Otrobanda - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Schooieren door Otrobanda

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

17 Januari 2015 | Curaçao, Curaçao

Vandaag hebben we door Otrobanda geschooierd. Otrobanda betekent ‘overzijde’. De wijk ligt tegenover Punda en je komt er via de pontjesbrug.

De wijk was ernstig verpauperd. Sinds 1997 staat Willemstad op de Unescolijst. Vanwege dit feit heeft monumentenzorg het herstel opgepakt. De wijk kreeg een extra impuls toen de multimiljonair Jacob Gelt Dekker een groot deel van de vervallen wijk opkocht en het omtoverde tot een uniek hotel genaamd ‘Kura Hulanda’. Dit betekent Hollands hofje. Kosten 6 miljoen. Per nacht kost een kamer tussen de $130 en $1300 (laatste is voor de bruidsuite).

Het is echt heel bijzonder. De smalle straatjes zijn onderdeel van het hotel. De huisjes zijn de kamers, een restaurant, fitnessruimte, winkeltje en casino. Overal staat kunst. Het is echt heel leuk. We hebben er een paar uurtjes rondgelopen en wat gedronken.

Een ander deel van Otrobanda is nog in oude staat. Je ziet hier het dagelijkse leven. Overal hangen mensen in deuren. Wordt er naar elkaar geroepen, getoeterd en een pilsje gedronken. We vallen wel op met ons blanke huidje.

We staan op een hoek te vergaderen of we nu wel in de goede straat zitten. Direct is er een behulpzame Antilliaanse die ons de weg wijst. Dat is eigenlijk wel de rode draad van onze vakantie. De mensen zijn echt ontzettend aardig. Typerend is hun schaterlach ;-) Schitterend toch.

We doen vandaag niet zo wild. Het is onze laatste dag en we willen nog optimaal van het heerlijke weer genieten. Daarom rijden we niet zo ver. Hoezo ver, zo groot is het eiland nu ook weer niet haha. We rijden nog naar de kust.

Har gaat nog even snorkelen en ik geniet van de Pelikanen die met een snoekduik het water inschieten voor een visje. Prachtig gezicht. Ook als ze landen moet je om ze lachen. Het is net een vliegtuig. Ze laten hun pootjes als een landingsgestel voortijdig zakken, spreiden hun zwemvliezen en dalen dan neer. Wat een precisie.

Op de terugweg stoppen we bij een fruittentje voor een smoothy. Je kan aangeven welke smaken je wilt en hij wordt gelijk voor je klaargemaakt. In de kraam hebben ze ook een klein mesje voor de kokosnoten. Als je daar wat mee tussen je tanden uit wilt halen, ben je echt een Piet Piraat ;-).

Nog even chillen, lekker eten en dan is het echt ons laatste nachtje. We eten bij een grillrestaurant op het strand. Har die had beefrib. Flink groot, hij zat gelijk vol ;-). Met die warmte eet je eigenlijk helemaal niet zo veel. Het is een mooie afsluiter van de vakantie zo aan het strand

We kijken terug op twee mooie en lekkere weken. De eilanden zijn echt heel verschillend. Hebben allebei hun eigen charme. Bonaire was rustig, prachtige natuur en relaxte eilandbewoners. Je kon overal zo de zee in. Curaçao heeft meer dynamiek, je moet waakzamer zijn, maar aan de andere kant is men ontzettend aardig. Het zijn twee leuke eilanden met een waanzinnig lekkere temperatuur!!! Al gaat onze voorkeur toch iets meer uit naar Bonaire ;-)

Morgen vliegen we iets over 17.00 uur (Curaçaose tijd). De planning is dat we landen rond 07.00 uur op Schiphol. We gaan weer 5 uur in tijd vooruit. Wat zal de temperatuur tegenvallen. We doen ons best om voor jullie zon en warmte mee te nemen. Heb er speciaal een extra koffer voor gekocht (geintje). Aan ons zal het dus niet liggen.

Nou allemaal de hartelijke, warme en zonnige groeten.
De Heesbeesten

• 17 Januari 2015 - 07:58

Willy:

Hallo levensgenieters,

Heel jammer dat het alweer voorbij is. Ook voor ons, want we hebben weer genoten van jullie mooie verhalen en foto's. Het is net alsof we het eiland zelf nu ook een beetje kennen. Ik heb hem in ieder geval op mijn verlanglijstje gezet. Het ziet er allemaal zo lekker uit!

Maar we vinden het natuurlijk ook weer heel fijn dat jullie naar huis komen. Hebben jullie al een volgende bestemming in gedachten ;-)?

Hele goede en voorspoedige terugreis!

Groetjes van de bleekscheten bij jullie vergeleken, hahaha