Railway en Koekoek :-) - Reisverslag uit Freiburg, Duitsland van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Railway en Koekoek :-) - Reisverslag uit Freiburg, Duitsland van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Railway en Koekoek :-)

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

15 Juni 2015 | Duitsland, Freiburg

Koekoek, koekoek is wat vandaag de klok slaat. Voor we naar de koekoek gaan, zijn we eerst wezen draaien en keren met de Schwarzwaldbaan. Dit is een ‘spectaculaire’ spoorlijn. Dit komt doordat hij op een bepaald deel van de lijn over een afstand van 11 km een hoogte verschil van 448 m bedwingt. Tijdens de rit ga je via tunnels en vele bochten omhoog. Dat hebben we allemaal gelezen. Zo slim waren we nu ook weer niet zelf haha.

Na een rit door de bergen, komen we na ongeveer uurtje aan bij het stationnetje van Hausach. Gisteren hebben we van de spoorwachter al gehoord dat wij geen kaartje hoeven te kopen. We hebben van ons hotel openbaar vervoerskaartjes gehad.

Nou daar staan we dan op het station. Har helemaal in zijn sas. Die is gek op treinen en spoorrails. De Duitse spoorwegen zijn al net als de Nederlandse. Te laat! Maar dan zitten we in de trein. Hij is echt geruisloos. Je hoort hem niet rijden. Echt opvallend. We merken aan onze oren dat we hoger komen, maar dat is dan ook alles. Het uitzicht is mooi als we niet in een tunnel zitten. Na nog geen 36 minuten komen we in Sant George aan.

We verkennen het plaatsje al is daar niet veel te beleven. Het regent ook stevig, dus voor de lol lopen we niet buiten. We gaan terug naar het stationnetje voor een bakkie leut met een Bretzel. Naast ons zitten ook Nederlanders. De man blijkt een makelaar uit de Betuwe te zijn. We zitten gezellig wat te kletsen. Als het over de verkoop van huizen gaat, doe ik ook net of ik er verstand van heb. Tenslotte zit mijn zus ook in de makelaardij hihi. Nee alle gekheid op een stokje. Leuk om ervaringen uit te wisselen. Har kan het niet laten en vraagt wat zij nu voor een retour hebben betaald. We zijn dan wel geen Zeeuwen, maar die boertjes uit IJsselmonde willen wel altijd graag alles weten. De Nederlanders zijn 1 station later dan ons ingestapt en hebben 24 euro betaalt voor het retour. Nou niet slecht zo’n gegeven paard 

Na onze treinreis zijn we doorgereden naar Triberg. Daar hangt de grootste Koekoeksklok van Duitsland. Nou en groot is hij zeker. Ze hebben er 5 jaar over gedaan om hem te bouwen. Hieronder even wat gegevens over deze klok;
Gewicht 6 ton
Afmeting van het uurwerk 4,50 x 4,50 meter
Gewicht koekoek 150 kg
Gewicht slinger 100 kg
Lengte slinger 8 meter
Dat zijn nog eens afmetingen.

Bij de klok is ook een soort museum en een winkeltje. In het museum zijn heeeel veeeel koekoeksklokken. Dat kan ook bijna niet anders. Het grappige is dat om de beurt het vogeltje naar buiten komt. Met geluid natuurlijk. Je hoort steeds op een andere plek koekoek koekoek, met een bijbehorend melodietje. Anders wordt het wel erg oorverdovend als ze allemaal gelijk naar buiten komen.

Ik zie een erg leuke koekoek met een mooi geluid. Die wil ik vastleggen op de film. Is tie net weer klaar als ik wil beginnen. Dat is jammer. Maar zoals altijd lost Har de problemen op. Hij kijkt even om zich heen en draait de klok een uur vooruit. Oh oh kan dat allemaal wel? Ja dat kan, want geen koekoek loopt daar op tijd. Zo dat probleem is ook weer opgelost.

Er is veel te zien. Zo ook lokale hoedjes. Har zet een soort van punthoed op en ik de Bollenhoed. We zien er gelijk een stuk beter uit haha. Verder kun je er ook nog wijn proeven. En ook die was lekker.

De dag gaat eigenlijk veel te snel. Maar dat is altijd als je het naar je zin hebt. Morgen gaan we naar Basel. Daar stappen we weer in een ander (koekoeks)nest 
Tot slot zeggen wij: “Oogjes dicht en snaveltjes toe”

• 15 Juni 2015 - 21:05

Willy:

Hallo Koekoek en Koekoek ;-)

Zo dat is zeker een megagrote klok! Hebben jullie ook het hele uur gehoord met deze Koekoek? Dat zal wel een flink geluid geven. Wel leuk om te zien zeker!
    Jullie boffen inderdaad met jullie openbaar vervoer kaartjes van het hotel, het is net of Har dat geregeld heeft met zijn werk, hahaha. Korting van de zaak ;-)

Die hoedjes zijn echt grappig, die hebben jullie zeker gekocht, hahaha.

Ook in het Zwarte Woud vermaken jullie je prima zo te lezen. Heel veel plezier en tot het volgende verhaal!

Groetjes van de werkpaarden ;-)

• 16 Juni 2015 - 17:12

Rita En Jos:

Koekoek

daar zijn we weer. Wat een grappig verhaal je hebt zeker wel een koekoeksklokje mee genomen. koekoek klinkt ook leuk in plaats van rapido en dan hoef jij het zelf niet meer te zeggen.
    zet gewoon de klok naar voren of achteren.
    ik koekeloer hier ook al heel de dag, maar er gebeurd hier niet zoveel.
    al koekebakkend ben ik de dag door gekomen.
    en heb toch maar besloten om de koekepan te pakken en iets te gaan fabriceren.
    niet te veel want de op de yoga zullen ze vast wel een koekeloerusoefening hebben waarbij je niet te veel moet hebben gegeten.
    Ik hoop dat je het bij deze klokken houd want je gaat evan koekeouweloeren.
    groetjes van koek 1 en koek 2

koekoek