Kurk en druiven - Reisverslag uit Sardinië, Italië van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Kurk en druiven - Reisverslag uit Sardinië, Italië van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Kurk en druiven

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

24 Juni 2015 | Italië, Sardinië

Gisteren werden we verrast met een proeverij van wijn, worst en kaas. We wilden een tafel reserveren, toen de receptioniste aangaf dat zij ons gebeld had (op de kamer) om te vertellen dat we een proeverij hadden. Hij begon over 10 minuten. Nou dat is toch leuk! Zijn we altijd voor te porren.

In de wijnkelder van het hotel stond de proeverij voor ons klaar. De wijnkelder was erg gezellig ingericht met wijn vaten, verschillende flessen wijn (uiteraard), worsten en hammen aan het plafond en brandende kaarsen. Hoe romantisch kun je het hebben. De ober was een aardige jongen die een opleiding voor chemicus volgde en in de zomermaanden in het hotel werkte. Zijn eerste jaar zat er op en hij moest er nog 4. Op ons aangeven dat werken in de horeca zwaar is, beaamde hij dit direct. Hij was al kilo’s afgevallen. Is misschien voor mij een optie om eindelijk van de overtollige kilo’s af te komen haha. Wij vonden de proeverij heerlijk en geslaagd. Werd wel gelijk ons voorgerecht, want nog een voorgerecht vonden we toch te veel van het goede.

Na het ontbijt van vanmorgen zijn we weer op pad gegaan. We moesten zo’n 250 km rijden en hadden besloten om een groot deel over de snelweg te rijden. Nou…. Snelweg. Dat is hier wel even wat anders. Op zijn hoogst twee banen en af en toe is de weg zo slecht, dat kom je bij ons nog niet op B wegen tegen. Sardinië is niet dicht bevolkt en op de weg is het ook niet druk. Al lijkt het wel dat ze soms in groepjes ineens aan komen rijden. Onderweg zijn we nog even gestopt bij, zoals Har altijd zegt, gestapelde stenen. Het was niet veel meer dan een deel van een torentje. Hup dan maar weer op pad.

Wij zijn niet zo van de snelweg en op een bepaald moment zijn we weer gezellig binnendoor gegaan. Tussen de velden met druivenstruiken en kurkbomen door. Echt leuk om te zien. In het zuiden zijn wij geen krukbomen tegen gekomen, maar nu we weer meer naar het noorden rijden, zien we er plenty. 1 x in de 10 jaar wordt het schors van de bomen gehaald. De boom heeft namelijk 9 jaar nodig om weer volledig te herstellen. Het is een grappig gezicht die gepelde bomen. De bomen die net ontdaan zijn van de schors hebben een bruin/oranje kleur. Onderweg komen we kleine vrachtauto’s tegen met een lading kurkschors in de laadbak. Langs de weg liggen soms rijen gestapeld kurk. Wij hadden gedacht dat het schors zacht zou zijn. Maar dat is niet zo. Het voelt echt hard aan.

We wilden nog naar een wijnmuseum. Wij heel het dorp doorgecrost. Uiteraard door super smalle straatjes. Waar, tussen haakjes, altijd mannen bij de bar zitten te pimpelen en te praten. Werken die mannen wel eens?? Komen we uiteindelijk aan bij het museum, is het gesloten vanwege renovatie. Hebben wij weer hihi. Al valt dit nog mee. Hier is men nog aan het renoveren. Bij een groot deel waar we zijn wezen kijken is de boel vervallen of gesloten. De borden van bijvoorbeeld restaurants blijven gewoon staan. We merken wel dat het voor de middenstand lastig is om het hoofd boven water te houden.

We hadden vandaag weer een prima weertje. Het was op een bepaald moment 33 graden. Onze winterjas hebben we niet nodig haha. Rond half vier komen we bij ons hotel aan. Waar we echt super hartelijk worden ontvangen. Naast de hartelijke ontvangst, krijgen we ook direct veel informatie. Alles uitgelegd met een plattegrond er bij. De receptioniste zet er rijtijden e.d. bij. Om half acht hebben we een welkomstdrankje in de wijnkelder met een kleine proeverij. Ja weer, sorry en dan gaan we maar weer eens lekker snaaien.

Even voor de duidelijkheid vanwege mijn opmerking over afvallen, we snoepen niet en houden ons netjes aan 3 maaltijden per dag en dan zonder vettigheid. Anders denken jullie misschien dat wij als tientonners terug komen haha.

We hebben een zeiltocht geboekt om naar een aantal eilanden te zeilen a.s. vrijdag. Dat lijkt ons een erg leuke afsluiter voor Sardinië. Zaterdagavond gaan we al weer op de boot naar het vaste land. Afhankelijk van de weersverwachting in Duitsland, plakken we er misschien nog een paar dagen achter aan. Maar dat bekijken we de komende dagen. Voorlopig hebben we hier nog een paar dagen. Dus genieten maar!!!
Jullie allemaal weer de groetjes van ons.
Toedeledokie!!!!
PS Internet is zeer wisselvallig. Mochten we niet on line komen, dan hebben we geen verbinding.

• 24 Juni 2015 - 22:49

Willy:

Hallo wijnproevers,

Jullie worden nog eens professionals in het proeven van wijn ;-), wat een straf. Ja die Italianen weten wel wat genieten is.

Wat leuk dat jullie vrijdag gaan varen, dat is zeker lekker met die temperaturen die jullie daar hebben.
    Als het goed is gaan we hier nu ook eindelijk lekker weer krijgen, de vooruitzichten zijn goed, met af en toe een buiendipje, maar voor volgende week geven ze goed weer op. Dus jullie geblaas heeft eindelijk geholpen :-)

Veel plezier weer en succes met jullie internet!

Groetjes van de Rijnhoudjes

• 25 Juni 2015 - 08:50

Daphne:

Wat heerlijk zulk goed weer! Wij hebben nu vakantie en als we weer gaan werken wordt het mooi weer. Maar goed je kunt niet alles hebben!

Geniet er van! En veel plezier met varen.

Groetjes Daphne