Even billenknijpen en een paraplu tegen de zon - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Even billenknijpen en een paraplu tegen de zon - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Even billenknijpen en een paraplu tegen de zon

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

16 Juni 2013 | Thailand, Ayutthaya

We hebben heerlijk geslapen. De koffers geordend. We hadden al onze spullen verdeeld over twee koffers, voor het geval een van onze koffers zoek zou raken. We hebben nu een koffer met spullen die we niet direct nodig hebben en een koffer voor gebruik. Op die manier hoeven we niet steeds alle koffers mee het hotel in te nemen.

Tijdens het ontbijt komt de Zuid Afrikaanse vrouw ons nog even gedag zeggen. Keurig om 09.00 wordt er gebeld dat de auto er is. We gaan met de man van het verhuurbedrijf naar de garage en al snel kunnen we op pad. Oef dat is wel even wennen. Har zit aan de rechterkant. We drukken op de verkeerde knoppen, want alles zit precies anders ;-)

Dan het drukke verkeer van Bangkok in. Links rijden tussen al het verkeer dat echt van alle kanten komt. De bromfietsen vliegen links en rechts voorbij. Dat geldt ook voor de auto's. Zelfs de TomTom denkt andersom op rotondes. Dat is lastig. Ik zit soms met mijn billen te knijpen, maar Har blijft koelbloedig. Alsof hij het al jaren doet. Het is wel vreemd, maar je stort je er gewoon in zegt hij.

Har heeft de TomTom expres op binnendoor gezet en niet over de snelweg. Kan hij lekker oefenen vindt hij ;-) En het mag gezegd worden. We crossen heel Bangkok door en komen ongeschonden uit de strijd. Ik vind het knap!!

We zijn nu op weg naar Ayutthaya. De eerste dag maken we nog geen lange reis. Dat is om te wennen aan het links rijden. Rond 11.30 uur komen we in Ayutthaya aan. Het is verschrikkelijk warm. De airco krijgt het bijna niet gekoeld. We hebben het adres van het hotel niet in de TomTom gevonden. Later blijkt dat je het anders schrijft. Het is even zoeken, maar uiteindelijk zijn we bij ons hotel. We zijn vroeg, maar kunnen gewoon inchecken. Het is geen optie om in de hitte alle spullen in de auto te laten liggen. Dat is niet goed voor de crempjes, spuitbussen en dergelijke ;-).

We gaan wat eten en dan op naar een tempel en een historisch park. We hebben op weg naar ons hotel al aardig wat olifanten gezien. Het is wel erg toeristisch. De olifanten hebben kleden om en bakjes op hun rug met een parasol waar mensen in zitten. Dat willen wij beslist niet, omdat we dat zielig vinden voor de dieren. Maar het is wel aardig om te zien.

Wel een beetje tegenstrijdig eigenlijk. We parkeren de auto en lopen naar het terrein van de tempel. Er staat echt een rij mensen te wachten om op een olifant te mogen zitten. Zij staan op een platform en stappen zo in het bakje op de olifant. We laten dit aan ons voorbij gaan en lopen naar de tempel.

Het is warm, warm, warm. De zon staat lekker te stralen. Dat vind ik normaal heerlijk, maar dit is echt te warm. Maar ik ga niet klagen!! Veel water drinken en in de schaduw blijven als het kan. Ook hier weer allerlei dieren om terug te geven aan de natuur. Visjes in plasticzakjes, ook hier alen, schildpadjes etc. Een stuk verder haalt een jong ventje een grote slang uit een kistje. Daar moet ik helemaal niets van hebben. Zonder dieren komen we bij de tempel. Trouwens wat moeten we met al die extra levens door steeds maar dieren vrij te laten ;-)

Schoenen uit en hup de tempel in. Overal zitten mensen te bidden, brengen ze offers, rammen ze op de gong en steken ze wierook aan. Het is best een gezellige boel. Wij zijn cultureel natuurlijk niet zo onderlegd. Eigenlijk lijken Har en ik het meest op Japaners. Veel zien in korte tijd. We lopen naar de ruines van de oude tempel. Dat is best indrukwekkend. Har neemt nog plaats in zo'n oude tempel. Hij zit als een echte boedha in de opening. Het buikje heeft hij al haha. Het is maar een klein buikje hoor.

Iets verder op is men bezig met een opname van een videoklip. Een mooie dame uit India met een stoere bink, voeren een dansje uit. Een complete filmcrew is er bij. Er loopt zeker 30 man om heen te springen. We gaan er vlak bij staan en al snel komt iemand van de crew naar ons toe met de vraag of ik svp geen video opname wil maken. Nou dan kan niet met mijn camera, maar kennelijk vertrouwen ze het niet helemaal, want als de opname echt begint, zetten ze een groot scherm voor onze neus en kunnen we niets meer zien. Leken we waarschijnlijk toch echt op paparazzi.

In dit tempelcomplex zijn overigens opnames gemaakt van het programma ' wie is de mol?'. De zon schijnt echt op onze bolus en we zien heel veel mensen met een paraplu lopen tegen de zon. We lopen over de markt en kopen bij een aardig mannetje een paraplu. Wie had ooit gedacht dat we nog eens een paraplu tegen de zon zouden kopen. Nou wij niet ;-) We slurpen nog wat liters water weg, crossen wat door Aytthuhaya en gaan dan terug naar ons hotel. Morgen gaan we naar Sukhothai.

Daar blijven we 2 nachten. We gaan zo lekker eten, want het eten is hier werkelijk geweldig. Het enige nadeel is dat de liften in het hotel helemaal van spiegels zijn. Dan krab je, je nog wel even achter de oren als het gaat over de hoeveelheid die je naar binnen wilt smikkelen. Die spiegels flatteren namelijk niet ;-)