Olifant aan het werk langs de kant van de weg. - Reisverslag uit Phangnga, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Olifant aan het werk langs de kant van de weg. - Reisverslag uit Phangnga, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Olifant aan het werk langs de kant van de weg.

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

11 Januari 2014 | Thailand, Phangnga

Vanmorgenvroeg werden we wakker en hadden we gezelschap van een flinke spin in ons huisje. Zijn lijf was 3 a 4 cm. We hadden onze voorzorgsmaatregelen genomen, vanwege de hagedisjes en een schepnet meegenomen. Tot nu toe hebben we die nog niet hoeven gebruiken. Mooi moment dus. Har met zijn schepnet achter de spin aan. Hij had zelfs even drooggeoefend hoe hij de spin in het netje zou houden.

Helaas de wedstrijd werd door de spin gewonnen. Zodra Har in de buurt kwam met het schepnet, zette hij het op een lopen en verdween achter een plint. We zijn er van uit gegaan dat hij zich niet meer zou laten zien en zijn lekker verder gaan slapen. Bij het wakker worden, keken wij allebei wel gelijk naar het hoekje waar hij zat. We hebben hem niet meer gezien. Dus eind goed al goed ;-)

Na een hartelijk afscheid van de eigenaren van ons hotel, zijn we weer op pad gegaan. Het is vandaag een beetje Boeddhadag. We zijn bij verschillende tempels gestopt om foto's te maken. Maar het mooiste was toch wel de olifant die voor zijn baas aan het werk was. Hij liep gewoon naast de weg. Hij moest boomstammen verslepen. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. Echt mooi om te zien.

Rond 12 uur komen we al bij ons hotel aan. Op zoover scoorde dit hotel een 7.9. We waren al wat voorbereid dat het hotel minder mooi zou zijn. Dat klopt aardig. Het is een bijzondere indeling, maar wel grappig. De douche is buiten en het hartvormige bad is binnen met een sauna. Wie gaat er in deze hitte in de sauna??? Wij niet in ieder geval. Voor ons huisje hebben we een steiger met twee ligbedden. Het uitzicht is echt schitterend. We kijken over de lagune. Zelfs als we in bad zitten hebben we daar zicht op. Dat is echt genieten.

Na een paar uurtjes chillen, gaan we de omgeving verkennen. In de buurt waar wij zitten, is de film van James Bond (The Golden Gun) opgenomen. Daar slaan ze een slaatje uit, want overal kun je een boottocht maken naar het eiland waar de opnamen gemaakt zijn. We rijden een straat in en overal staan ze aan ons te zwaaien. Niet omdat we zo belangrijk zijn, maar omdat ze een boottocht willen verkopen. Het is een boottocht van 2 uur en we moeten nog terug. Dan is het donker en dat rijdt niet zo geweldig. In de omgeving zijn ze net gek op de weg. Bij daglicht hebben we al uitdagingen genoeg ;-)

In het deel waar we nu zitten zijn veel moslims. Har kreeg vlekken in zijn nek toen wij bij de kassa van een supermarkt stonden. Voor ons stond een oude moslim vrouw, met een dikke pukkel boven haar lip en een paar van die lange stugge haren. Verder was zij net zo hoog als zij breed was. Haar bewegingen waren zeeeeeeer sloom. Har kreeg flasbacks van de tram, want daar zijn die ouwe taarten ook altijd zo langzaam. Hij rijdt dan gewoon weg als het te lang duurt voor ze ingestapt zijn. Het zit echt in de genen, want het betalen duurde super lang en haar mandje gooide ze zo op de grond. Har legde het mandje zeer nadrukkelijk netjes op de andere mandjes. Zonder resultaat, want het tempo werd niet verhoogd. Maar na 5 minuten had ze eindelijk betaald en afscheid genomen en schommelde zij richting de uitgang. Toen zij uit zicht was, kalmeerde Har weer. Nee hoor dat laatste is niet waar.

Op de terugweg zijn we nog bij een tempelcomplex gestopt. Daar zat een grote monnik van een paar meter op het dak. Echt mooi. In een klein tempeltje lag een poes te slapen in de armen van een monnikbeeld. Haar jongen lagen op de grond te slapen en een paar waren aan het spelen. We hadden voor de tempel geparkeerd en toen we naar het complex liepen, werd er steeds getoeterd. Wij dachten dat dit voor ons was. Maar toen wij op het complex liepen, werd er nog steeds getoeterd. We denken dat er aan de grote monnik getoeterd werd. We hebben dat al vaker meegemaakt. De Thai brengen ook flesje drinken, eten en bloemen bij gebedshuisjes, boeddha's en alles wat daar mee te maken heeft.

We zijn weer veilig bij ons huisje en inmiddels is het aardedonker. Vast welterusten voor straks en weer tot morgen.

• 11 Januari 2014 - 13:35

Daphne:

Ooooh! Dat je kunt slapen met een spin in je kamer! Dat zou ik echt niet durven!!

• 11 Januari 2014 - 14:56

Ann En Marius:

Dag Herma en Harry,

Ik heb inmiddels 14 bladzijden met lettergrote 14 in een mapje.
    Ann en ik genieten (wel niet zo als jullie) maar toch vinden we het reuze interressant wat jullie meemaken.

Vanmorgen bij het nieuws wel even geschrokken nu de (vriendelijke) bevolking misschien met elkaar in de clins zou kunnen gaan. Ik hoop dat het jullie reis niet zal beinvloeden.

Geniet ze, blijf schrijven wat je ziet zonder verdriet en behouden thuiskomst.

Hartelijke groeten Ann en Marius

• 11 Januari 2014 - 21:53

Willy:

Hé globetrotters,

Wat een prachtige omgeving hebben jullie om je heen. Ik vind het huisje er behoorlijk luxe uitzien, maar misschien laat de foto niet alles zien. De locatie is in ieder geval prachtig.
    Op deze digitale manier kunnen we heerlijk meegenieten met jullie belevenissen en dat blijft leuk. Pa en ma zijn ook iedere keer weer blij als ze de post met jullie verhalen krijgen.

We zijn alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal.

XXX JoWiLi