Amsterdam - Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Amsterdam - Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Amsterdam - Bangkok

Door: Herma

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

15 Juni 2013 | Thailand, Bangkok

En daar gaan we dan. Om 14.30 uur de lucht in. We hebben er lang naar uit gekeken. 11 uur later landen we in Bangkok. Snel door de douane en op naar het hotel. Binnen 1 1/2 uur zijn we op onze kamer, met een geweldig uitzicht over Bangkok.

Vanuit onze kamer kijken we op een lokale markt. Van boven zien we allemaal parasolletjes. Daar gaan we kijken, nadat we een privetour geregeld hebben bij de receptie. Ze willen ons mee laten gaan met een groepstour, maar daar hebben we geen zin in. We onderhandelen wat over de prijs en worden het eens. Half een vertrekken we met een taxi naar de gids. Maar eerst even naar de markt. Als we buiten komen, overvalt ons de hitte. Het is bewolkt, maar superwarm.

Op de markt verkopen ze verse vis, kip en andere verse artikelen. Hoezo vers!! In die warmte kruipen voor ons gevoel nieuwe verse beestjes er al snel uit. Dat stadium is volgens ons al snel bereikt, want de geur is verre van aangenaam. Je kunt overal bij stalletjes langs de weg wat eten hebben ze ons verteld. Wij hebben er toch wat onze twijfels over. Vanuit onze kamer hebben we ook een stationnetje gezien waar oude treinen gerestaureerd worden. Er staat een mooi gerestaureerd treintje te blinken. De rest is gewoon oud staal. Ze hebben nog een hoop te doen ;-)

We lopen langs de winkels en eettentjes. Echt iedereen staat op straat te koken. De tuktuks vliegen je om de oren en bieden zich voortdurend aan. Overal is er een kluwe van electriciteitsdraden. Je snapt niet dat er geen brand ontstaat, alles zit op en in elkaar. Een leuk klusje voor Sebastiaan om orde op zaken te stellen. Hij kan zo een eigen bedrijfje beginnen.

Nadat we iets gegeten hebben, gaan we naar de receptie die voor ons een taxi regelt. Door het drukke Bangkok naar ' Watercity'. Na ruim een half uur in de taxi moeten we 3,50 euro betalen. Hert is even zoeken naar de gids, maar als we haar gevonden hebben, worden we hartelijk ontvangen. Een korte wandeling door China Town. Door heel smalle straatjes en langs de meest gekke opslagplaatsen. We komen langs een opslagplaats van auto onderdelen. De onderdelen liggen zeker 2 meter hoog opgestapeld en minstens 10 meter lang. Volgens onze gids kan de eigenaar elk onderdeel vinden. Ook als het onderop ligt. We lachen vriendelijk, maar geloven er natuurlijk geen bal van ;-)

Dan komen we bij Har zijn wens. Een longtailboot met een gereviseerde motor. Het is een knots van een motor op zo'n smalle boot. Al snel varen we met hoge snelheid over het water. De ' schipper' is een kleine schrielle Thai die volgens hemzelf spierballen heeft, alleen zien wij ze niet. Als het de zwaar wordt, dan neemt zijn collega het over. Het is echt zwaar werk. Soms hangen ze met heel hun gewicht aan het roer om de boot de goede kant op te krijgen. Na enige tijd varen we de ' Klongs' in. Daar wonen en werken de Thai. Al snel komen we een paar bootjes tegen die fruit verkopen. De Thaise vrouw komt met haar bootje langszij en we kopen een tros bananen. Nou ja tros bananen. Het zijn superkleine bananen, maar wel heel erg lekker.

In de ' Klongs' hebben de meeste mensen geen stromend water. De regering heeft op een aantal plaatsen buizen boven het water aangelegd, waardoor de mensen nu vers water kunnen krijgen. Er is dan een aftakking met een rubberen slang naar het huis toe. Bij elk huisje staat vaak een gebedshuisje. In het gebedshuisje staat de as van overleden familieleden. Elke dag brengt de familie een offer in de vorm van bloemen.

We stoppen bij een kleine drijvende markt. Daar zit een vrouw met kleine alen, schildpadden, schelpjes, slakken en grote schildpadden. De Thai geloven dat als je de dieren weer vrij laat, je wel 100 jaar leeft. Per dier 100 jaar er bij. Nou wij hebben er nog wel even zin in en kopen 4 schildpadjes. Ja, je moet ze wel kopen ;-) Dieren blij, verkopers blij en wij blij met het bijna eeuwige leven haha. We lopen langs de markt en onze gids haalt brood waar wij heilige vissen mee voeren. Har maakte een grapje. Het stikte van de vissen. Ze zwommen over elkaar heen zoveel waren er op die plek. Har zei even je schepnet erdoor en je hebt weer een maaltje. Nou dat was niet de bedoeling, want die vissen waren heilig. Zo hadden we weer wat geleerd ;-)

En zo gingen we weer met de boot naar een tempel. Schoenen uit voor je naar binnen gaat en onze gids stopte wat in de offerpot. Er stonden er 5, elk met een eigen bestemming. Har wilde ook niet achterblijven, maar vroeg wel even voor de zekerheid of hij er niet nog eens 100 jaar langer zou leven ;-) Onze gids stikte van het lachen. De biddende mensen keken eens naar ons. Er heerst daar een serene rust en dan komen er een paar van die Hollanders de rust verstoren. maar het lag niet aan ons. Ineens klonk er drie harde klappen op een gong. Dat doen ze omdat het geluk brengt. Ja het leven is niet zo moeilijk in Thailand. Je ramt 3x op de gong, gooit wat in een offerpot en je kunt er weer even tegen aan. Buiten de tempel zie je dan ook allerlei loterijen. Je moet je geluk toch ergens kwijt hihi. Wij hebben voor ons geluk drie keer met een grote balk op een enorme grote klok gebonkt.

Na al die goede wensen, kregen we onverwachts nog een wedstrijd longtailboten. De schippers van de boten kennen elkaar en omdat Har onze schipper steeds op zat te jutten, kon hij het niet laten en deed een andere boot spontaan mee. Was echt grappig.

We kwamen weer veilig aan de wal (dat kan ook niet anders natuurlijk) De gids regelde voor ons een taxi. En het is misschien beschamend om te zeggen, maar we zijn toch echte Hollanders. We betalen geen cent te veel. Eigenlijk schamen we ons ook wel een beetje. Hij wilde 5 euro voor de rit hebben. Wij gaven aan niet meer dan 3,50 te willen geven. Hij zat een beetje te janken dat er naar ons hotel altijd veel file was en het hem dus veel tijd kostte. Nou dan nemen we wel een ander. Nou dat hoefde ook weer niet. Hij had overigens wel gelijk, want we hebben gewoon een kwartier stil gestaan, omdat alles verstopt zat. Maar je kijkt je ogen uit onderweg. Uiteindelijk hebben we hem toch 5 euro betaald. Man blij, wij blij.

Na een opknapbeurt onder de douche naar het restaurant van ons hotel. We hebben in 1 1/2 dag nagenoeg niet geslapen en dan is zo'n restaurant dichtbij wel heel erg makkelijk. We zitten nog maar net als er een Zuid Afrikaanse vrouw naast ons komt zitten. We hadden al eerder emt haar gesproken. Zij was voor het bedrijf van haar en haar man in Bangkok. Zij handelen in zijde. Een klein deel produceren ze zelf en de rest kopen ze in via Thailand. We vertelden dat we nog een keer naar Zuid Afrika willen en vroegen welk wildpark we het beste kunnen nemen. Laat die vrouw nou in de buurt van zo'n park wonen. We hebben emailadressen uitgewisseld en afgesproken dat wij contact opnemen over tips als we naar Zuid Afrika gaan.

Dan gaan we toch echt naar onze kamer. Het is inmiddels donker en het uitzicht is super. Vanuit ons bed kijken we zo over Bangkok. Overal lichtjes en ontzettend veel lichtreclames. Wat een, wat dag, wat een mooie dag!! Het was nu al genieten. Morgen wordt het spannend, dan wordt onze huurauto gebracht en moet Har zelf gaan rijden.