Flamencodansers en ezels - Reisverslag uit Benalmádena, Spanje van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Flamencodansers en ezels - Reisverslag uit Benalmádena, Spanje van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Flamencodansers en ezels

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

27 Januari 2016 | Spanje, Benalmádena

Het is weer een stralende dag. De koperen bol staat te stralen aan de hemel. We genieten na het ontbijt eerst nog even op ons balkon. Op de boulevard is altijd wel wat te zien. Maar dan begint het toch te kriebelen en gaan we op pad naar het plaatsje Mijas. We hebben gelezen dat op woensdag op het marktplein altijd flamencodansers een uur lang optreden. We zijn benieuwd :-)

In het centrum van Mijas is een grote parkeergarage. Daar kun je 24 uur parkeren voor 1 euro!!! Ja jullie lezen het goed. Daar kun je bij ons niet een uurtje voor parkeren. Dat hebben die Spanjaarden goed geregeld. Via een lange trap komen we direct op het marktplein. 3 danseressen bereiden zich al voor op hun optreden. Er zijn veel mensen op af gekomen en ik sta net even niet lekker om goede foto’s te kunnen nemen. De drie dames zitten goed in hun ritme en klepperen er vrolijk op los.

Ik loop wat om de groep heen en zie een grote plantenbak, waar al een man en een vrouw op staan. Daar kan ik nog wel bij haha. En ja hoor ik sta nu wat hoger en heb goed zicht. Na een paar foto’s begint de plantenbak ineens te kantelen. De man die aan de rechterkant stond, is er vanaf gestapt. De vrouw en ik zijn duidelijk te zwaar ;-). Haha we moeten er allemaal om lachen. De plantenbak is van polyester en niet van steen (zoals hij er uitziet). De plantenbak is nog heel, alle planten zitten er nog in. Er is geen schade, behalve Har zijn scheenbeen. Die ving als een reddende engel de twee vrouwen en de bloembak op. We kijken gewoon weer verder naar de flamencoshow. Het is een leuk optreden.

Na een poosje lopen we verder langs de vele koetsjes die er staan. De paarden staan in de zon. Nu is dat nog wel te doen, maar ’s zomers wordt dat toch wel heel erg warm voor die dieren. Een stuk verder staan de ezeltaxi’s. Je kan je alleen op de rug van een ezel laten vervoeren of met zijn tweeën in een karretje achter de ezel. De ezels staan onder een afdak uit de zon. Dat is maar goed ook, want we hebben niemand gezien die gebruik maakte van de ezeltaxi. Dit schijnt al een jarenlang gebruik te zijn. Wij vinden het wat zielig. Al is het eigenlijk niet veel anders dan de paarden voor de koets.

In Mijas heb je vanuit verschillende plekken een prachtig uitzicht over de zee en op de bergen. Vlak bij zo’n uitzichtpunt is een in de grot een klein kapelletje. Er staan totaal 6 bankjes in. Voor het altaar staan twee kasten waar je geld in kan gooien en dan gaan er kunstkaarsjes branden. Dat is toch gek. Kunstkaarsen in een kapelletje. Dat kan niet vinden wij. Daar horen echte kaarsen te branden. Of dit moet een nieuwe stroming zijn. Verder staat er in een zijingang van de grot achter glas voor een kapitaal aan zilveren voorwerpen. Van die slingers waar rook uit komt (hoop dat ik katholieke mensen nu niet op hun ziel trap) en veel grote kandelaars en andere mooie zilveren voorwerpen. Echt prachtig om te zien.

Het wordt tijd voor een versnapering en we lopen richting het centrum. Een deel van het centrum ligt helemaal open. Kennelijk komt er een nieuwe riolering. De straten zijn open gebroken en er liggen grote buizen die de grond in moeten. Er is nagenoeg geen ruimte over om te lopen, maar als iedereen galant loopt het toch gesmeerd.Gelukkig zijn niet alle straten open gebroken. Mijas is bekend vanwege zijn smalle straten met blauwe bloempotten aan de muren. In de straten zijn allemaal kleine winkeltjes. Via een ‘kruip, door, sluip door straatje’ komen we bij een terras met een panoramisch uitzicht. Er is nog 1 tafeltje vrij en die is van ons. Mooi uitzicht, wat te knabbelen en een drankje: Heerlijk!

Voldaan lopen we verder door het dorpje. Er zijn verschillende manieren om het dorp te verkennen. Naast de koets, ezeltaxi en lopend, kun je ook met een elektrische tuktuk een rondrit maken. Wij kiezen voor de benenwagen. Har wordt helemaal ‘wild’ als hij bij een zaak komt waar ze tientallen verschillende petten hebben. Zelfs een soortgelijk petje dat zijn vader altijd droeg, ligt hier gewoon in de stelling. Hij heeft al de nodige petten gekocht en thuis ook nog een voorraad. Daardoor laat hij zich niet verleiden haha.

We lopen weer richting de parkeergarage en willen het astronomische bedrag van 1 euro gaan betalen als er twee Italianen voor ons staan. Die nemen uitgebreid de tijd om 1 euro te voldoen. Met dubbeltjes voldoen zij hun schuld. Elk dubbeltje wordt steeds opgezocht. Je end gaat er van uit. De dame is een vrouw met dubbel opgekamd haar, heeft een piepklein hondje die een jasje aan heeft en ze loopt op hoge hakjes. De man is een Al Capone type. Eindelijk is het gelukt en gaan zij voor de automaat vandaan. Pfffff. Als je weet dat je een euro moet betalen, dan heb je die toch al bij de hand. Dan ga je toch niet uitgebreid voor de automaat staan zoeken. Rustig, rustig we hebben vakantie. Alle tijd van de wereld! Ja dat is waar :-).

Het is zulk lekker weer dat we nog een poosje bij ons hotel van de zon genieten. Bij jullie is de temperatuur ook weer gestegen hebben we vernomen. Hopen voor jullie dat het droog blijft.
Groetjes van de ezelspotters.

• 27 Januari 2016 - 18:47

Rita En Jos:

Ohhhh waren we er nog maar bij heimwee.
    En lekker weer, wat hebben jullie het toch slecht
    Maar we gunnen het jullie .liefs van de
    De beertjes

• 27 Januari 2016 - 18:56

Marius:

Herma en Harry,

Prima zoals ik kennis neem van andere culturen door jullie reis.

Ik voel de zon en kan zelfs in grotten kijken. En dit allemaal zonder dat ik hoef te lopen.

Blijf geniete en schrijven, bedankt Hartelijke groet Marius

• 27 Januari 2016 - 21:05

Willy:

Hallo levensgenieters,

Zon, zee, lekker eten, goed gezelschap en een prachtige omgeving, wat wil je nog meer als je op vakantie bent.

Een euro voor een dag parkeren, daar kunnen ze hier in Nederland nog wat van leren. In Amsterdam sta je daar hooguit voor 15 minuten. Bizar!

En de volgende keer geen plantenbakken meer als opstapje gebruiken, want daar komen ongelukken van, kijk maar naar Harry, hahaha.

Fijn dat jullie nog steeds prachtig weer hebben, hier is het gewoon knudde.....

Geniet lekker verder!

Groetjes van de harde werkers ;-)