Schoenzolen versleten in Malaga :-) - Reisverslag uit Benalmádena, Spanje van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Schoenzolen versleten in Malaga :-) - Reisverslag uit Benalmádena, Spanje van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Schoenzolen versleten in Malaga :-)

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

28 Januari 2016 | Spanje, Benalmádena

We wilden nog een keer terug naar Malaga. Het is zo’n leuke stad. We parkeren de auto in een parkeergarage bij het Alcabaza. Het Albacaza is een kasteel dat gebouwd is tussen de 8ste en de 11de eeuw. Naast het Alcabaza ligt nog een kasteel de Gibralfaro. Dit kasteel in gebouwd in de 14de eeuw. Vandaag willen we 1 van deze kastelen bezoeken, maar eerst gaan we naar de overdekte markt.

De markt heet Atarazanas. Dit betekent in het Arabisch: Plaats waar schepen gerepareerd worden. Nu doet hij dienst als overdekte markt. Het is een schitterende hal die in 3 delen is opgedeeld. Vis, groente en vlees. Het is een echte markt. Marktkooplieden prijzen schreeuwend hun waren aan. Wat verder opvalt is dat in de groentehal, al het fruit en groente keurig opgestapeld ligt. Har zegt; zullen we een geintje uithalen en de onderste er uit halen? Dat zullen ze leuk vinden.

We nemen bij een klein koffiestalletje een bakje koffie, die we net buiten de markthal op drinken. Het is een straf bakkie. Er zit zoveel cafeïne in dat we bijna achteruit gaan lopen haha. Tegenover de plek waar we ons bakkie koffie opdrinken, staat een stalletje waar ze loten verkopen. Bij dit stalletje staat een man hard schreeuwend de loten aan te prijzen. Hij komt boven al de herrie uit. Echt grappig om te zien. Spanjaarden zijn echte gokkers. Werkelijk overal kun je op straat loten kopen. De kleine stalletjes zijn erg oud en mooi om te zien. Maar soms zitten mensen ook gewoon op een stoeltje of staan langs de weg met loten in hun hand.

Onze volgende bestemming is de haven van Malaga. Op dit moment ligt er een mooie driemaster. We kunnen er alleen niet vlak bij komen. Voetgangers en voertuigen worden er niet toegelaten. Het lukt om 1 goede foto te maken. De haven van Malaga is in 2011 gerenoveerd en er is een schitterende wandelpromenade met veel bankjes, mooie parken, restaurantjes, winkeltjes en een glazen cruiseterminal. Mensen flaneren, sporten en fietsen heerlijk over de promenade. Het geheel heeft een chique uitstraling.

Via de haven lopen we richting de stierenvechterarena. We zijn zwaar tegen het stierenvechten! Maar willen een arena toch wel eens van binnen bekijken. Van binnen is men bezig om het gebouw te restaureren. Toch krijgen we een aardig beeld hoe zo’n arena er uitziet. Bij de arena is ook een klein museum. Bij binnenkomst hangen er gelijk drie stieren koppen. Zijn natuurlijk gesneuveld tijdens een gevecht. Geeft ons toch een dubbel gevoel. Wat het gevoel weer een beetje verbeterd zijn foto’s van een toreador die door een stier op de horens genomen wordt of een stier die over de reling heen tussen het publek springt. Maar…. Toch ook weer niet. Zo’n dier handelt vanuit paniek, pijn, vul maar in. Nee het geeft geen goed gevoel. Stoppen met stierengevechten!!!!!

We lopen weer terug via de haven en strijken neer bij een tentje en gaan aan de tapas met vermut. Voor de zekerheid nemen we er ook maar een flesje water bij. Om te voorkomen dat we straks als twee zwalkende Hollanders over de promenade lopen ;-). Heerlijk zo mensen kijken en uitzicht op de haven. Dat houden we wel even vol. Is ook wel even goed om onze voeten wat rust te gunnen. We hebben al heel wat kilometers achter ons gelaten. En we zijn er nog niet…… We willen nog naar het kasteel en daar moeten we flink klimmen.

Als we weer op krachten zijn, gaan we op weg naar het kasteel uit de 14de eeuw. We kopen een kaartje en daar gaan we weer. Klimmen en klauteren. Het kasteel is een mix tussen de middeleeuwen en de Moorse stijl. Er zijn veel mozaïeken, waterpartijen, bogen en mooie hofjes met bloemen. Overal heb je prachtige vergezichten over de stad. Har neemt nog even plaats in een nis in de lotushouding :-). Het is echt leuk om hier te lopen.

We zijn inmiddels al ruim 5 uur in Malaga (en de meeste tijd gelopen). Via het historische centrum gaan we langzaam op weg naar de parkeergarage. Als je door de straten loopt, gonst het van de stemmen die resoneren tegen de hoge gebouwen. Dat geluid zorgt voor een gezellige sfeer. Overal zitten mensen aan de tapas en een drankje. We twijfelen of we toch nog even in een oud tentje gaan zitten voor een tapasje. Maar besluiten om het toch maar niet te doen, al was de verleiding groot ;-).

In de garage betalen we net 9 euro voor ruim 6 uur parkeren. Dat is niet zo goedkoop als gisteren in Mijas, maar zeker niet zo duur als in Nederland. Laatst betaalden we in Amsterdam voor 4 uur parkeren 19,50 euro!!. Wat we grappig, dan wel handig vinden is dat in de garage elke parkeerplaats voorzien is van een rood/groen lampje. Bij een vrije plek, brandt er een groen lampje. Zo kun je gemakkelijk zien, waar een vrije parkeerplaats is.

Onderweg naar ons hotel, treffen we voor een verkeerslicht een jongleur aan. Wij staan als eerste voor het rode verkeerslicht. Hij springt voor onze auto en begint met drie stokken te jongleren. Het moet niet gekker worden, maar is wel leuk. Normaal geven we niets aan types die lopen te bedelen, maar hij doet zo zijn best dat we hem geld geven.

Dan zijn we weer bij ons hotel. We kijken even naar onze schoenzolen en die zijn toch echt een stukje dunner geworden na vandaag :-). Nu even chillen. De vakantie schiet op. Nog even niet aan denken haha. Jullie merken het, we zijn het nog lang niet zat. We vinden het niet moeilijk om te wennen aan deze ‘winterse’ temperaturen. Zo mag het (wat ons betreft) bij ons in Nederland ook wel zijn.

Iedereen weer de hartelijke groeten van de tippelaars (niet te verwarren met die andere betekenis van het woord :-))

• 28 Januari 2016 - 23:06

Willy:

Hallo schoenzool verslijt tippelaars....

Doordat jullie zo'n straf bakkie gedronken hebben, konden jullie zoveel lopen natuurlijk ;-). Dat wordt nog nieuwe schoenen scoren in Spanje.

En ik ben het helemaal met je eens, stierenvechten is niet oké! Zo zielig, een rare wrede traditie is het.

Kastelen kijken is zo leuk, je waant je weer eventjes in middeleeuwse sferen, waar ridders jonkvrouwen redden en strijdperken gestreden werden.

Jullie moeten straks echt weer afkicken van lekkere tapas, bijpassende drankjes, mooie vergezichten en zon op je bolletje. Maar zoals je zegt, nog even niet aan denken, gewoon nog even doorfeesten!En wij moeten weer afkicken van iedere dag leuke verhalen lezen.....

Heel veel plezier nog!

Groetjes van de bijna weekend hebbers (oh ja....ik heb al weekend, hahaha)