Koninklijke stallen en meer dan 850 bogen - Reisverslag uit Benalmádena, Spanje van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Koninklijke stallen en meer dan 850 bogen - Reisverslag uit Benalmádena, Spanje van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Koninklijke stallen en meer dan 850 bogen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

29 Januari 2016 | Spanje, Benalmádena

Vandaag hebben we grote afstanden afgelegd. Om die reden zijn we extra vroeg vertrokken. Ons doel is Cordoba. Dat is bijna 2 uur rijden om er te komen. Onderweg zijn we verbaasd over het feit dat er zo weinig auto’s op de weg zijn. Zo rustig is het zelfs niet meer bij ons op zondag. Soms rijden we alleen op de snelweg. We schieten wel lekker op zo. Waar we ons ook over verbazen zijn de hoeveelheid olijfbomenplantages. We hebben minimaal 35 km aan beide zijde plantages gezien. Zo ver als je kon kijken, zagen we olijfbomen. Ongelooflijk zo veel. In het weiland langs de rijksweg zien we ineens wel zo’n 150 ooievaars staan. Ook op de lichtmasten zitten ooievaars. Zoveel hebben we er nog nooit bij elkaar gezien.

Binnen 2 uur komen we in Cordoba aan. We zoeken een parkeergarage en komen ongewild in heel smalle straatjes terecht. Echt weer iets voor ons. We rijden soms met de auto vlak naast de tafeltjes op het terras. Toch kijkt niemand er echt van op. Bij ons werkt het op de lachspieren ;-). Uiteindelijk komen we bij de parkeergarage terecht.

Op weg naar de Mezquita moskee zien we een ruiter van de Koninklijke Stallen een ‘voorstelling’ geven op zijn paard. Hij dresseert zijn paard tussen de bomen door. Hij is in de traditionele kleding gekleed. Die buitenkans laat ik niet lopen om een paar mooie foto’s te maken. Ik word aangesproken door een dame die verteld dat we even in de Koninklijke stallen mogen kijken. Ze geeft aan dat er ook geoefend wordt. Dat doen we dan maar. Het is een klein stukje lopen en we bekijken gelijk bij de ingang de ruimte waar koetsen gestald staan. Leuk om te zien. Op de binnenplaats zijn verschillende ruiters met de paarden bezig.

Het zijn bijzondere types. Echte Alfa mannetjes die erg van zichzelf houden haha. Aan hun lopen kun je zien dat ze vaak op een paard zitten. Ze zouden ook varkens kunnen vangen :-). De paarden zijn van een mooi ras en worden extra mooi gemaakt. Hun manen worden op een speciale manier ingevlochten en op hun voorhoofd dragen zijn een soort kwastjes verwerkt in macramé geknoopte ‘ketting’. Ook de staarten worden gevlochten en opgebonden. Dat laatste vinden we weer wat minder. In plaats van een mooie staart, hebben de paarden een raar knotje aan hun kont hangen. Er wordt geoefend in de ring en in een binnenbak. De paarden voeren knappe passen uit op commando van de ruiter. Het lijkt op dansen.

Nadat we een poosje hebben rondgekeken, lopen we richting de Mezquita Moskee. Deze ligt vlak bij de stallen. Vlak voor de ingang zijn 4 dames met stokken bezig om de sinaasappelen uit de bomen te halen. De bomen zitten tjokvol met sinaasappelen. Misschien zijn ze bang dat mensen de sinaasappelen op hun hoofd krijgen, als ze uit de boom vallen. Het is wel een grappig gezicht. De dames moeten zelf ook goed opletten, anders krijgen zij sinaasappelen op hun hoofd.

Dan gaan we de Mezquita Moskee binnen. We worden direct overweldigd door de vele bogen. We hebben gelezen dat er meer dan 850 zijn. De moskee is de twee na grootste moskee ter wereld en gebouwd in 785 nChr. In 1523 werd in het hart van de moskee een kathedraal gebouwd. Dat hebben ze op een bijzondere manier gedaan. Midden in de moskee is in het dak een kruis aangebracht door 4 dak gewelven aan te brengen (weet niet of ik dit goed verwoord). Veel houtwerk, mooie schilderingen, twee kerkorgels en een prachtig altaar. Zo lopen er twee bouwstijlen door elkaar. Heel bijzonder. We kijken onze ogen uit. Er is zoveel te zien.

Uiteindelijk gaan we weer naar buiten. We nemen tegenover de moskee bij een cafeetje een kop koffie. Dit wordt Har zijn eerste lekkere bak koffie van de afgelopen weken. De Spaanse koffie is over het algemeen niet echt lekker.

Har heeft een stukje terug een soort tapastentje gezien waar veel mensen naar binnen gaan en vervolgens buiten (naast de moskee) even iets eten. Daar wil hij wel even kijken. Het is een klein zaakje. Er is 1 tafeltje met twee stoelen, een paar plaatsen aan de bar en verder kunnen er maximaal 6 mensen tegelijk in het zaakje binnen staan. In de vitrine staan grote tortillataarten. Kennelijk komen de meeste mensen hiervoor, want we zien iedereen naar buiten komen met een stuk tortilla. Wij gaan ook voor de tortilla. Ook wij eten het buiten naast de muur op.
De smaak is goed, maar na de helft opgegeten te hebben, vind ik het wel genoeg. Har heeft ook genoeg aan zijn portie. Hij zegt geef het aan de duiven (stadsratten ;-)). We zetten het bordje neer en binnen no time zien we het bordje niet meer staan. Zoveel duiven zitten er op. Jullie begrijpen dat de tortilla snel opgegeten was. Har kon hier niet tegen op eten haha.

Via smalle straatjes en steegjes komen we bij de Romeinse brug. Aan de overkant zien we de toren de la Calahorra. Kennelijk is het feest. Overal hangen vlaggen en staan er tenten. We lopen de brug over om te kijken wat daar allemaal te beleven is. De mensen die bij de tenten horen, zijn allemaal gekleed in kleding uit de oudheid. Leuk om te zien. Naast wat oude ambachten zijn er vooral veel eettentjes. Kleine biggetjes hangen aan het spit, spareribs en andere stukken vlees hangen boven vuur.

Er wordt muziek gemaakt door een bijzondere groep. Geen idee welk tijdperk zij uitbeelden, maar het geheel is wel grappig. Ze hebben een soort van doedelzak, trommels en blaasinstrumenten. Hun gezichten zijn felgekleurd en ze dragen dierenvellen en gescheurde kleding. Hun opzwepende muziek maakt de Spanjaarden ‘wild’. Een stuk verder is een Oosterse muziekgroep met een buikdanseres. Ook zij maken vrolijke muziek. Er hangt een gezellige sfeer.

Al met al vliegt de tijd . Om die reden gaan we weer richting de parkeergarage. We hebben mooie dingen gezien. Al vinden we de sfeer van Cordoba minder dan die van Malaga. Misschien wordt dit veroorzaakt door de Roma’s die er lopen en je lastig vallen. Roma vrouwen bleven aandringen om kruiden te verkopen. Andere vrouwen zaten te bedelen. Ook de aanwezigheid van Roma mannen draagt niet bij aan een gezellige sfeer. Maar ondanks dat hebben we weer een leuke dag gehad.

De pret zit er bijna op. Straks onze laatste keer eten in het hotel. Morgen doen we nog wat in de omgeving . Ga zo de koffers pakken en morgen om 19.50 uur vliegen we weer richting Rotterdam.
Jullie allemaal een fijn weekend.

• 29 Januari 2016 - 21:08

Willy:

Hallo laatste dag vakantievierders,

Ik had het allemaal wel eens willen zien, het klinkt allemaal zo mooi!Jullie hebben de afgelopen 2 weken weer genoeg mooie dingen gezien, beleefd, lekker gegeten en een paar Sangri's er tegenaan gegooid ;-)

Maar helaas moeten jullie weer bijna in het gareel, maar nu kunnen jullie nog even genieten van de rust, het mooie hotel en uitzicht.

Morgen een hele goede reis terug en pak je regenpak maar vast uit jullie koffer, want die heb je hier nodig.

Groetjes van Jo-Wi-Li