Steile straten en mooie bruggen - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Steile straten en mooie bruggen - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Steile straten en mooie bruggen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

15 September 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag hebben we een route door San Francisco gereden. Deze route is uitgezet langs alle mooie punten. De route staat aangegeven met borden voorzien van een meeuw. Vol verwachting klopte ons hart en de eerste borden waren al snel gevonden. Daarna.... waren de borden soms zoek of keken wij niet goed ;-).

We waren de route dus al snel kwijt haha. Hierdoor zaten we ineens op de Oakland Bay Bridge. Deze brug bestaat uit 2 etages. Dat was eigenlijk niet de bedoeling. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. We kwamen op Treasure Island terecht en hadden mooi zicht op San Francisco en de brug. Eerst reden we op de onderste etage en toen we weer richting San Francisco reden op de bovenste (kan haast niet anders he ;-))

Met behulp van de TomTom kwamen we weer op de route terecht. We hadden namelijk een goede kaart zodat we de straten van de route in konden voeren. Rijden op de kaart was geen doen. Er was geen tijd meer om de omgeving te bekijken.

Wij over naar plan B. We voeren punten in waar we wilden kijken. Dat werkte beter ;-) Onze eerste bestemming was het kabeltrammuseum. Die was snel gevonden. Dat gold ook voor de kabeltrams. We kwamen er verschillende tegen. Nu nog een parkeerplek. Har ging strategisch rijden, zodat we steeds in de buurt bleven van het museum. En dat lukte, we vonden nog een parkeerplek in de buurt.

De straten zijn megasteil. De auto's staan soms dwars op de rijrichting geparkeerd. Als je dan als passagier je deur opendoet, rol je er vanzelf uit. Als je als bestuurder uit wilt stappen, heb je best wel een uitdaging.

Een meisje liet haar flesje water vallen en die moest echt hard hollen om hem weer te pakken te krijgen. Zo hard rolde het flesje naar beneden. De meeste huizen zijn prachtig om te zien. Goed in de verf en prachtig versierd. Ook heb je mooie vergezichten. Drie straten verder waren we al bij het museum.

Het museum is nog steeds in bedrijf, omdat de aandrijfwielen voor de trams nog steeds op dezelfde manier functioneren als bij allereerste begin. Je kon ook onder de grond de aandrijfwielen zien draaien. Dat was mooi om te zien.

De tram zit met een soort klauw vast aan de kabel die steeds draait. Als de tram van richting verandert, koppelt de bestuurder de klauw los en verplaatst hem naar de andere kabel. Er zijn altijd twee bestuurders. 1 om de kabel te koppelen en achterop een bestuurder om te remmen. Voor zover we het kunnen bekijken, is het hard werken. Het vraagt kracht om de mechanische handels te bedienen.

Het is een leuk museum, maar we willen weer verder. Via Chinatown gaan we op weg naar Lombardstreet. Dit is de bochtigste straat ter wereld, waar je alleen bergafwaarts doorheen mag rijden. In elke bocht liggen mooie bloemperken. Als we aan komen rijden, zien we al grote groepen mensen staan.

De politie staat er zelfs het verkeer te regelen. Dat is maar goed ook, want de mensen gaan gewoon op de weg staan. We hebben al weer geluk met een parkeerplek. Op nog geen 100 meter vinden we weer een plek. Dat is mazzel hebben. We lopen naar boven en het is echt grappig om te zien. Auto’s rijden achter elkaar door het straatje. Er komt ook een grote groep motorrijders aan.

Eigenlijk willen wij ook wel mee doen aan dit kuddegedrag ;-) We rijden naar boven en ook daar staat de politie het verkeer te regelen. We rijden het straatje in 2.19 minuten door, volgens de video opname.

We gaan op weg naar de Golden Gatebrug. We kunnen tot onder de brug rijden. Hierdoor hebben we goed zicht op de brug. Terwijl we staan te kijken, komt er een helikopter en die vliegt onder de brug door. Dat is best wel spectaculair. Hij doet het ook maar 1x.

Onder de brug is nog een fort. Daar nemen we dan ook nog maar een kijkje. We klimmen naar boven om vervolgens uit ons hemd te waaien haha. Is niet erg, alleen maar koud. Binnen in het Fort is de situatie van weleer nagebootst. Het Fort was er al voor de brug gebouwd werd.

We willen lunchen in het Cliff House. Dit restaurant is vroeger een zwembad geweest. Vanuit het restaurant heb je zicht op de oceaan. Dat lijkt ons wel wat. Voor een lunch zijn we eigenlijk al wat aan de late kant, want het is inmiddels al over tweeën. Net als overal is het hier ook megadruk, maar we vinden toch weer snel een parkeerplek. Vol verwachting en met een knorrende maag lopen we naar het Cliff House. Gelukkig het is daar ook megadruk en er is geen plaats. Of we moeten 45 tot 55 minuten wachten. We hebben ook even naar de prijskaart gekeken en die valt ook wat tegen;-) Kortom dit gaat hem niet worden.

We gaan wel naar Golden Gatepark daar is een Chinees theehuis. Dat moet volgens onze info erg mooi zijn en je kunt er lekker theedrinken met iets lekkers. Het blijft bij de gedachte, want ook hier is het ongelooflijk druk. We hebben er eigenlijk wel tabak van. En als de Heestertjes er tabak van hebben, dan is het ook gewoon klaar. Inmiddels loopt het al tegen het eind van de middag. Rust in de tent is wat wij willen haha. We gaan een hapje eten en lekker chillen. Het is weer mooi geweest.

San Francisco is een bijzondere stad en dat is het. Morgen gaan we richting Santa Maria.

• 15 September 2014 - 19:59

Willy:

Hoi Kronkelwegenrijders,

Zo jullie hebben echt iedere keer mazzel gehad dat je je auto snel kon parkeren, dat is meestal een probleem. En inderdaad lachen he als je uit je auto wilt stappen en je zit aan de kant dat je er bijna niet uit kan komen. John heeft mij toen gewoon uit de auto moeten trekken, ik kwam er gewoon niet uit. Het is wel hilarisch!
    Dat kronkelstraatje is heel grappig en ook bij ons was het toen mega druk, maar gewoon heel leuk om mee te maken.
    Ook wij zijn toen uit ons hemd gewaaid en wij hadden niet eens zulk mooi weer als jullie nu hebben, maar het uitzicht is echt prachtig.
    Pim heeft jullie nog niet gespot, hij zei wel dat jullie het troffen qua weer en zo te zien op de foto's is dat ook zo. Jammer dat het zo druk was, maar ondanks dat hebben jullie toch weer veel kunnen zien.

Goede reis naar Santa Maria!

de Rijnhoudjes