Het was vandaag dierendag ;-) - Reisverslag uit Santa Maria, Verenigde Staten van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Het was vandaag dierendag ;-) - Reisverslag uit Santa Maria, Verenigde Staten van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Het was vandaag dierendag ;-)

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

16 September 2014 | Verenigde Staten, Santa Maria

We hadden vandaag weer een flinke reis voor de boeg. Niet zozeer vanwege de afstand, maar vooral door de beperkte snelheid. We zijn vandaag helemaal langs de kust gereden met een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. Maar het was de moeite waard.

Prachtige kustlijnen en mooie planten. Al snel kwamen we de eerste zeehonden tegen. Ze lagen lekker op de rotsen uit te rusten. We reden door de bergen met zicht op de oceaan. We zijn wel 100x uitgestapt, omdat het zo mooi was. Onderweg kwamen we langs een haventje en daar lagen een partij zeehonden. Aanzienlijk meer dan we in San Francisco gezien hebben. Je kon ze al van verre horen en ruiken haha. Het ponton lag helemaal vol. Hierdoor hadden andere zeehonden hun heil gezocht tussen de boten. Als booteigenaar word je daar niet echt blij van. De boot zag er niet uit!

In Santa Cruz hebben we een korte stop gehouden. Daar waren veel pelikanen. Ik heb geprobeerd om ze tijdens de vlucht te fotograferen, maar dat is niet echt gelukt. Het is grappig als zij tegen de wind in vliegen. Dan is het net of ze niet vooruit komen. Terwijl we staan te kijken, zien we ineens dolfijnen in de baai. Het was een groepje van 5 a 6 dieren. Ze zijn razendsnel en een goede foto maken valt niet mee. Het is maar voor een deel gelukt. Voor ons was het geweldig om te zien ;-).

Rijden we verder ziet Har ineens walvissen. Je kon van verre de 'fontijnen' uit hun spuitgaten zien. Het was aardig ver weg. Hierdoor konden we niet zien wat voor soort walvissen het waren. Bij het bekijken van de foto's zagen we dat we Bultruggen hebben. Ze waren aan het foerageren. Ze maakten met elkaar een kring en bij tijd en wijle zag je hun bek boven water komen of hun vinnen. Er hingen veel vogels boven. Zij kwamen op het extra maaltje vis af ;-)

Iedereen was net gek. Overal stopten auto's om foto's te maken. Wij zijn op twee plaatsen gestopt om te kijken. We hebben zeker een half uur kunnen genieten van dit fenomeen. Ook hier was het lastig om goede foto's te maken (van best wel een grote afstand). Maar wat was dit geweldig!!

Vervolgens gingen we op zoek naar Zeeolifanten. Langs de kust zijn op bepaalde punten zeeolifanten. Zij komen hier heel het jaar door. Deze dieren worden zo genoemd, omdat het mannetje een soort neus als slurf heeft.

De samenstelling van de groep wisselt steeds, omdat dit niet hun leefgebied is. In januari/februari komen de zwangere wijfjes om uit te rusten. De jongen worden daar dan ook geboren. De zeeolifanten komen altijd terug naar de plaats waar zij geboren zijn.

Op dit moment liggen vooral jonge dieren en vrouwtjes op het strand omdat zij van vacht verwisselen. Dit duurt ongeveer een maand. Het wisselen van de vacht kan alleen op het land, omdat het water te koud is ( 4 graden). We zijn de volwassen mannen, met slurf net mis gelopen. Zij waren er tot een maand terug.

In tegenstelling tot de zeehonden, hoor je deze dieren bijna niet. Ze blazen wat, maar verder zijn ze stil. Terwijl we staan te kijken worden we aangesproken door mannen die uitleg geven over de dieren. 1 van de mannen vertelde ons dat de dieren niet altijd zo rustig zijn.

Het meeste geluid wordt gemaakt als de mannentjes zeeolifanten tijdens de paartijd het gevecht met elkaar aangaan. Het geluid dat zij dan maken, lijkt dan nog het meest op het geluid van zware motoren. Grappig toch. We kunnen ze goed zien. We staan op nog geen 7 a 8 meter afstand.

Ze liggen lui op het strand en gooien zichzelf onder met zand. Dit helpt bij het wisselen van hun huid. Een aantal jonge mannetjes houden schijngevechten. De mannen die uitleg gaven, lieten foto's zien van de echte gevechten. Dan zitten de mannetjes dieren flink onder het bloed. Het gaat er dan hard aan toe. Voor de vrouwtjes moet het toch wel een goed gevoel geven dat er zo hard voor je gevochten wordt haha.

Door al dat stoppen, gaat de tijd erg snel en we moeten nog een stukje naar ons hotel. We gaan nu toch echt verder en genieten nog van de prachtige natuur. Het was voor ons echt dierendag. Toppie!!

Ons hotel is echt prachtig. Helemaal in oude stijl, maar wel van alle gemakken voorzien. We hebben een suite en kunnen elkaar achterna zitten (als we dat willen haha). Echt heel groot. Na een heerlijk diner, sluiten we deze leuke dag af.

• 16 September 2014 - 07:42

Jordi:

Net of je blijdorp in bent gegaan met al die dieren. Ik moet goed kijken, maar je hebt ze op de foto gekregen. Echt gaaf!

• 16 September 2014 - 14:08

ZHUFKES:

Ha die levensgenieters wat eeen mooi verslag met al die dieren ik kan me voorstellen dat jullie hier van genoten hebben ik had er ook wel bij willen zijn het is geweldig. Kunnen jullie zoveel mools wel allemaal verwerken. Het zal best wel maar genieten jullie er maar lekker van morgen kom willy en gaan we samen op stap gezellig hoor nu hier gaat alles zijn gangetje hartelijke groetjes en een dikke kus van jullie pa en ma op naar het volgede verslag doei

• 16 September 2014 - 19:58

Nicole:

Gaaf!!! Dat had ik ook heel erg graag gezien.