Etappe in de bergen - Reisverslag uit Modesto, Verenigde Staten van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu Etappe in de bergen - Reisverslag uit Modesto, Verenigde Staten van Harry en Herma Heester - WaarBenJij.nu

Etappe in de bergen

Blijf op de hoogte en volg Harry en Herma

13 September 2014 | Verenigde Staten, Modesto

Vanmorgen lag de krant voor onze kamerdeur ;-) Dat is nog eens een goed begin van de dag. Vandaag willen we via het Sequoia National Park naar Modesta. We moesten kiezen of naar Sequoia NP of door Yosemite NP rijden. Sequoia ligt meer op onze route. Beide parken gaat niet lukken. Anders gaan we gewoon nog een keer terug haha.

De plannen zijn gemaakt en na het ontbijt en een volle tank gaan we op pad. Het park ligt niet zo ver van ons hotel en al snel kunnen we genieten van de prachtige natuur. In het begin stoppen we bij nagenoeg alle mooie uitkijkpunten. Bij 1 van deze punten staat een grote camper geparkeerd. Het parkeerplaatsje staat wat vol als de man met de camper moeite heeft om weg te rijden. Hij wil dat de Fransman zijn auto wat meer aan de kant zet. Die doet dat niet en de bestuurder van de camper wordt behoorlijk nerveus. Zijn vrouw moet uitstappen en aanwijzingen geven en hij rijdt wel 10x heen en weer om er uit te rijden. Wij krijgen de indruk dat de man te onzeker is om met zo'n grote camper te rijden. Al is het komisch om te zien hoe een en ander verloopt, eigen ook wel gevaarlijk als je niet in controlle bent. Har gaat nog in gesprek met de Fransen over de consternatie die ontstond ;-) Har is ook van alle markten thuis ;-)

Even later komen we voor het eerst in een file tijdens onze vakantie. De tweebaansweg gaat over in 1 baan over een afstand van bijna 8 km. Dat is een flinke afstand voordat alle auto's van de andere kant gepasseerd zijn. We hebben vakantie en dus alle tijd, we wachten geduldig af.
Terwijl we wachten schijnt de zon door de bomen. Een mooi moment om een foto te maken.

Overal staan waarschuwingsborden dat je op moet passen voor beren. Die schijnen hier veel voor te komen. Er zijn speciale afvalbakken, die de beren niet open kunnen maken en je mag geen voedsel in je auto achter laten. Wij hebben helaas geen beren gezien. Maar van 2 Nederlanders hoorden wij dat zij 2 jonge beren hadden gezien. Jammer dat wij dit niet mee hebben mogen maken.

We komen aan bij de grootste Saquoiaboom. De General Sherman, deze boom is 85 meter hoog een 33 meter in omtrek. De wandeling naar deze boom is mooi. Onderweg komen we grote dennenappels tegen. Ze zijn zo groot als onze voeten. En wij leven op grote voet haha. (Grapje) Er zijn ook veel eenhoorntjes. Ze zijn mooi gestreepd, maar erg klein. Ze komen soms tot vlak bij je voeten. Har was al bang dat ze in zijn broek omhoog zouden kruipen ;-).

De Sequoiabomen vallen door hun speciale kleur en grote op tussen de andere bomen. Een aantal bomen hebben brandschade. Dit komt doordat met gecontroleerd het terrein in brand steekt. Allen 'vuur' kan de sequoia dennenappels doen opengaan en de zaden laten ontkiemen. Raar idee he. Je zou juist verwachten dat er schade aangericht wordt. Sommige bomen zijn wel meer dan 2000 jaar oud.

Terwijl we bij de verschillende bomen staan, komen er 4 Argentijnse mannen. Het zijn vrienden sinds de lagere school. Inmiddels 70 jaar!!! Ze willen met elkaar op de foto en ik bied aan om dit voor hen te doen. We raken wat aan de praat en als zij horen dat wij uit Nederland komen, zeggen ze dat wij Maxima de groeten moeten doen. Ik zeg dat als ik bij haar op de koffie ga, ik dit zeker zal doen ;-)

Het zijn megabomen en we krijgen daar nog een beter beeld bij als we een doorsnee van de boom zien. Har heeft nog even lekker geknuffeld en met de boom gesproken. Dat laatste is niet waar hoor. Er hangt een gezellig sfeertje in het park. Na een tijdje rondgelopen te hebben, gaan we weer verder. We zitten op ruim 3000 meter hoogte en hebben nog een aardige rit door de bergen voor de boeg. Volgens Har zitten er veel 'cols' van de 1ste categorie bij. Het is een pittige etappe ;-)

Na heel veel haarspeldbochten komen we weer op de 'begane grond'. Al snel rijden we weer door de boomgaarden met fruit. We maken een stop bij een boomgaard met limoenen. Al het fruit wordt aangeboden in leuke fruitstalletjes langs de weg. Je zult hier niet snel verhongeren. Rond 17.00 uur komen we aan bij ons hotel. We hebben weer genoten!!!

• 13 September 2014 - 15:09

Rita Pals:

Ha Harry en Herma,
    Die boom de big herman daar zijn wij ook geweest.
    Bijzonder mooi gebied. Je kon in die boom staan of doorheen lopen als ik me goed herinner.
    Ik ga nu al jullie verhahlen lezen.
    Had het te druk met het vasten. Het is goed gegaan en heb het volgehouden.
    Je hoort het nog wel.